twitter rss

Kuala Lumpur here we come!! Tour Jum Hidupkan Gendang Silat….

28hb dan 29hb Mei …..Yeeaaaah!!! itu perkataan yang mula-mula keluar dari mulut saya(admin blog aka abg boncet). Mana tidak nya, kami seperti kanak-kanak yang diberi cokolat sangat-sangat teruja apabila di jemput ke Kuala Lumpur untuk bergedang di majlis perkahwinan anak kepada guru kami iaitu Pak Mat(anak sulung arwah Bapak Baharom). Terus kami membuat perancangan untuk Tour Jom Hidupkan Gendang Silat.

 

Pertama, Serimau Hitam KGAR menyerang R&R Tapah. Mulanya agak gugup kerana ini pertama kali kami “busking” di depan khalayak ramai. Tapi dengan ade nya rakan-rakan yang lain dan semangat untuk hidupkan musik gendang silat, kami terus membentang tikar. Alunan serunai dan gendang terus memukau pengunjung R&R yang ada disitu. Bagaikan artis la pulak kami. Nyaris sempat cover hensem masing-masing. Mana nak tau kan ada anak gadis yang terpikat. Lepas ini kami bergendang di majlis khawin la pulak. Lepas kami mengalungkan beberapa lagu kami terus berkemas kerana jadual masa kami agak ketat.

 

Bergendang di R&R Tapah

 

 IMG_4062 IMG_4072

 

IMG_4068

 

Sebenar nya kami belum puas, terus kami singgah di R&R Ulu Bernam. Sempat kami singgah dan meninggalkan kesan sejarah disana. Ulunan musik gendang silat kami dendangkan alhamdulillah berjaya mengamit pengunjung disana. Tak sangka ramai yang melihat dan bertanya. Bangga, seronok, puas itu rasa yang ada didalam hati masing-masing. Pernah juga saya berborak pada saudara Sham

“Bila aku tengok ramai orang datang melihat kita bergedang, aku dapat satu rasa puas yang tidak terhingga. Satu semangat yang membuak-buak untuk melihat kumpulan kita ini bertambah maju”

Senyum itu yang dibalas oleh saudara Sham pada saya. Dia pun akui mempunyai semangat dan rasa puas yang sama. Tapi rasa puas itu bukan disitu saja, selagi kami masih bernyawa dan selagi kami diizinkan Allah. Selagi itu kami membawa semangat untuk menghidupkan gendang silat ini.

 

Bergendang di R&R Ulu Bernam

 

IMG_4111 IMG_4091

 

IMG_4101

 

 

Central Market Serimau Hitam KGAR was here!!!…..alhamdulillah berkesempatan juga kami bergendang di CM. Sungguh itu tidak kami sangka sembutan nya memang sungguh mengalakkan. Terima Kasih kepada pihak pengurusan CM yang membenarkan kami mempromosikan Kempen Jom Hidupkan Gendang Silat. Jasa anda tidak akan kami lupakan. Jika kami ada rezeki lagi untuk bertandang di Kuala Lumpur akan kami singgah di CM untuk bergendang lagi. Peh! walau pun masing-masing penat bergendang di kenduri tapi masing-masing masih bersemangat untuk bergendang di CM. Mana tidak nya, terbayang pada fikiran masing-masing ramai orang yang akan terhibur dan dalam masa yang sama mempromosi kan kempen dan kumpulan gendang. Cuma yang paling kami rasa bangga bila seorang warga emas berbangsa cina menegur dan bertanya kan kami pasal gendang silat ini. Terus dia mengatakan “Bagus” sambil memberikan satu senyuman yang sungguh ikhlas pada kami. Sungguh bukan orang yg luar dari bangsa melayu sendiri menghargai dan memberi sokongan kepada kami. Bertambah semangat kami pada masa itu. Rasa seperti perjuangan kami ini benar-benar direstui Ilahi. Moga kami diberi semangat dan kesenangan dalam berjalan memperjuangkan musik gendang silat ini. Amin!. Terima Kasih pada Sifu kami Gemala Kasturi terutama Abg Khairul dan Abg Shahrul yang sudi memberi dan tidak pernah jemu mencurahkan ilmu pergendangan pada kami. Terima Kasih pada Abg Khairul kerana sudi menyambut kami pada malam sebelumnya di rumah beliau walau kami datang pada waktu yang lewat. Selepas itu kami terus bergerak balik ke Batu Gajah. Alhamdulilah syukur kerana kami berjaya membuat satu Tour JOM HIDUPKAN GENDANG SILAT.Terbaek~!!!!

 

Bergendang di Central Market

 IMG_4366IMG_4376IMG_4379 IMG_4358  IMG_4354 IMG_4378

 

 

Sila klik untuk album penuh

Post a Comment

Borang

Pendaftaran Ahli

Nama *
Alamat *
Street Address *
Address Line 2
City *
State / Province / Region *
Postal / Zip Code *
Country *
Email
Nombor Tel *

###
-
###
-
####
Keahlian *
Komen atau Pertanyaan
Semua yang diberi diatas adalah yang benar *
 Ya, Benar 
Powered byEMF HTML Form
Report Abuse
Semua tulisan dan gambar di dalam blog ini adalah hak milik sepenuh nya Persatuan Seni Silat Serimau Hitam Perak Cawangan Batu Gajah, jika ingin menerbitkan atau mengambil apa-apa artikel atau tulisan hendak lah melalui Admin. Terima Kasih

Hubungi

Untuk sebarang tempahan atau pertanyaan:

Admin Serimau Hitam K-GAR
email: anakrimau.kgar@gmail.com
no tel: 017-5686687

Saiful
no tel: 013-5992595

Sham
no tel: 013-4658972